Bibliografie 'Spielfilme im

Fremdsprachenunterricht'

Teil 10: 2018 bis 2019


2018  2019

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 2: 1992 bis 1999

Teil 3: 2000 bis 2003

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 9: 2016 bis 2017

Teil 11: 2020 bis 2021

Teil 12: 2022 bis 2023

 

2018

Albiladi, Waheeb S./Abdeen, Fahad H./Lincoln, Felicia: "Learning English through Movies. Adult English Language Learners' Perceptions", in: Theory and Practice in Language Studies 8 (2018), H. 12, S. 1567-1574.

Aliyev, Aydin: The Development of English as a Foreign Language Writing Skills through the Application of Movies Supported by Educational Technologies. Doctoral Thesis, International Black Sea University, Tbilisi 2018.

Andanty, Ferra Dian: "Applying Communicative Approach in Teaching Grammar Using Film", in: Ngadiman, Agustinus (Hrsg.): NCOLLT 4. The 4th National Conference on Language and Language Teaching. Proceedings. Surabaya 2018, S. 118-124.

Badstübner-Kizik, Camilla: "Historische Linguistic Landscapes im Film", in: Badstübner-Kizik, Camilla/Janíková, Vera (Hrsg.): Linguistic Landscape und Fremdsprachendidaktik. Perspektiven für die Sprach-, Kultur- und Literaturdidakitk. Berlin 2018, S. 235-271.

Balukas, Colleen: "Exploring Controversy and Increasing Communication Skills. Film in the L2 Classroom", in: Foss, Julie A. (Hrsg.):  The Power of Language, The Power of People. Celebrating 50 Years. Selected Papers from the 2018 Central States Conference on the Teaching of Foreign Languages. Ashland 2018, S. 155-187.

Baur, Michaela: 'Bend It Like Beckham' in the EFL-Classroom. Preparing Students for the Matura with Popular Film. Masterarbeit, Universität Salzburg 2018.

Bellés-Calvera, Lucía/Bellés-Fortuño, Begoña: "Enhancing the writing competence in the Medicine classroom with online tools: Bombay TV", in: REDINE (Hrsg.): EDUNOVATIC 2017. Conference Proceedings. Eindhoven 2018, S. 280-286.

Bendall, Mark J.: "Film and Superheroes as a Pedagogic Tool", in: Domínguez Romero, Elena/Bobkina, Jelena/Stefanova, Svetlana (Hrsg.): Teaching Literature and Language Through Multimodal Texts. Hershey 2019 (tatsächlich: 2018), S. 22-34.

Beseghi, Micol: "Developing Students' Translation Competence and Intercultural Awareness through Subtitling. A Didactic Proposal", in: Iperstoria - Testi Letterature Linguaggi 12 (2018), S. 178-191.

Bonsignori, Veronica: "Using films and TV series for ESP teaching. A multimodal perspective", in: System 77 (2018), S. 58-69.

Bouzenoun, Abdeldjalil: "The Constraints that Influence the Application of Feature Films in EFL Classrooms in Algeria", in: Journal of Second Language Teaching and Research 6 (2018), Nr. 2, S. 5-26.

Busse, Vera: "Filme im Fremdsprachenunterricht. Arbeit mit ausgewählten Filmszenen aus 'Japanese Story' zur Förderung interkultureller kommunikativer Kompetenz", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Basisheft 2018, H. 5, S. 8-10.

Cheon, Sang Yee: "Achieving a Superior Level of Proficiency. CBI, Korean Film, and the Five Cs", in: Dialog on Language Instruction 28 (2018), H. 1, S. 29-44.

Chudak, Sebastian: "Filme als Fenster zur deutschsprachigen Welt. Überlegungen zu den Möglichkeiten der Förderung interkulturellen Dialogs im DaF-Kontext durch Arbeit mit Filmen", in: Koninskie Studia Jezykowe - Konin Language Studies 6 (2018), S. 11-35.

Djamàa, Sara: "From Book to Screen. Adopting Cinematic Adaptations of Literature in the EFL Classroom to Hone Students' Critical Thinking Skills", in: Computers in the Schools 35 (2018), H. 2, S. 88-110.

Ebrahimi, Raziyeh/Kargar, Ali Asghar/Zareian, Arash: "Advantages and Disadvantages of Input-flood through Watching Movies on Learning English. A Case Study", in: Journal of Applied Linguistics and Language Research 5 (2018), Nr. 1, S. 208-224.

Ebrahimi, Raziyeh/Kargar, Ali Asghar/Zareian, Arash: "The Effect of Input-flood through Watching English Movies on Language Productive Skills", in: Journal of Applied Linguistics and Language Research 5 (2018), Nr. 2, S. 94-111.

Falkenhagen, Charlott/Schäfer, Stefanie: "The Importance of Being the First. Bürgerrechte und black womanhood im Film 'Hidden Figures' untersuchen", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2018, H. 153, S. 45-47.

Fong Sánchez, Leisan Armando/Alonso Avila, Arlin Mercedes/Alonso Avila, Ailin Mercedes: "El cine para desarrollar la competencia comunicativa intercultural en los estudiantes de lenguas extranjeras", in: Didasc@lia - Didáctica y Educación 9 (2018), Nr. 6, S. 281-291.

Forchini, Pierfranca: "The Applicability of Movies in Legal Language Teaching. Evidence from Multi-Dimensional Analysis", in: International Journal of Linguistics 10 (2018), H. 6, S. 245-262.

Franke, Julia/Pohl, Burkhard: CINELE: La lengua de las mariposas. Eine Handreichung. Stuttgart 2018.

Fredershausen, Henning: "Diskrepanzen zwischen Hör- und Sehverstehenskompetenz beim Filmverstehen", in: Hispanorama 2018, H. 159, S. 80-87.

Giampieri, Patrizia: "Learning ESL through AVT. A Case Study", in: Kalbu Studijos - Studies about Languages 33 (2018), S. 33-42.

Giampieri, Patrizia: "Spoken language features (and anomalies) in films for ESL classes", in: Language Learning in Higher Education 8 (2018), H. 2, S. 399-425.

Giannikas, Christina Nicole: "Using Multiple Intelligence Activities and Film to Stimulate the Communicative EFL Learner", in: IAFOR Journal of Language Learning 4 (2018), Nr. 1, S. 57-71.

Hahn, Natalia: "Filmhefte für den DaF-Unterricht. Qualitätsstandards", in: Info DaF - Informationen Deutsch als Fremdsprache 45 (2018), S. 37-66.

Hekmati, Nargess/Ghahremani Ghajar, Sue-san/Navidinia, Hossein: "Movie-generated EFL writing. Discovering the act of writing through visual literacy practices", in: International Journal of Language Studies 12 (2018), H. 2, S. 51-64.

Herrero, Carmen: "El cine en la clase de ELE", in: Luque Nadal, Lucía/García Aguilar, Ignacio/Herrero, Carmen: Teoría y metodología para la enseñanza de ELE. Volumen IV. Literatura, cine y otras manifestaciones culturales. Madrid 2018, S. 65-85 .

Herrero, Carmen/Escobar, Manuela: "A pedagogical model for integrating film education and audio description in foreign language acquisition", in: Translation and Translanguaging in Multilingual Contexts 4 (2018), H. 1, S. 30-54. Wiederabgedruckt in: Incalcaterra McLoughlin, Laura/Lertola, Jennifer/Talaván, Noa (Hrsg.): Audiovisual Translation in Applied Linguistics. Amsterdam 2020, S. 31-55.

Heuer, Michael: "'Si c'est ça les meufs cet été...' Der Film 'Les Combattants' zeichnet ein ungewöhnliches Bild vom Kampf der Geschlechter", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 2018, H. 154, S. 24-28.

Hirano, Junya/Matsumoto, Tomoko: "Bridging Grammar and Communication. Focusing on the Preposition 'Of'", in: STEM Journal 19 (2018), H. 2, S. 21-45.

Hofmann, Judith: "Pixar films, popular culture, and language teaching. The potential of animated films for Teaching English as a Foreign Language", in: Global Studies of Childhood 8 (2018), S. 267-280.

Howell, Peter: "An Outline of an English Course Using James Bond", in: Hiroshima Studies in Language and Language Education 21 (2018), S. 99-110.

Ibáñez Moreno, Ana/Vermeulen, Anna: "The ARDELE Project. Audio Description as a Didactic Tool to Improve (Meta)linguistic Competence in Foreign Language Teaching and Learning", in: Díaz Cintas, Jorge/Nikolic, Kristijan (Hrsg.): Fast-Forwarding with Audiovisual Translation. Bristol 2018, S. 195-211.

Iranmanesh, Asma/Darani, Laya Heidari: "Effects of Movies and Gender on Learning English Idiomatic and Everyday Expressions among Iranian EFL Learners", in: Malaysian Online Journal of Educational Sciences 6 (2018), Nr. 3, S. 1-11.

Iranmanesh, Asma/Darani, Laya Heidari: "How can movies be effective in learning English idiomatic and everyday expressions?", in: International Journal of Learning and Teaching 10 (2018), Nr. 2, S. 107-115.

Isna, Nuzulul: "An Analysis of Tenses Usage in Animated Movie 'Up'. The relevance with 2013 curriculum for teaching EFL at junior high school in Indonesia", in: Englisia Journal 5 (2018), Nr. 2, S. 51-65.

John, Divya: "Learning LSRW Skills through Active Student-Involvement. Screening an Edited Film", in: Teaching English with Technology 18 (2018), Nr. 2, S. 115-128.

Jones, Roger Dale: "Fan(tasy) Fiction. Kreatives Schreiben: Eigene Harry Potter-Geschichten erfinden", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2018, H. 151, S. 26-31.

Kaiser, Mark: "Teaching a Film Clip in a Multiliteracies Framework", in: L2 Journal 10 (2018), Nr. 3, S. 47-57.

Kaku, Junichi: "Discourse Analysis and Electronic Flashcard Software. Using Films and TV Dramas on DVD as Learning Materials and Anki as an Individual Study Tool", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 23 (2018), S. 3-15.

Kalicanin, Milena: "Controversy in the Classroom. The Case of 'Trainspotting'", in: Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes 6 (2018), H. 1, S. 43-51.

Kim, Kitai: "The Effectiveness of Using Films and Documentaries in the EAP Classroom to Teach Contemporary Political Discourse", in: STEM Journal 19 (2018), H. 4, S. 1-26.

Kim, SoHee: "Exploring Media Literacy. Enhancing English Oral Proficiency and Autonomy Using Media Technology", in: Studies in English Education 23 (2018), H. 2, S. 473-500.

Kim, SoHee: "Improving Low-Proficiency Korean EFL Learners' Speaking Skills Using Two Different Modes of Movie Clips. A Media Literacy Perspective", in: STEM Journal 19 (2018), H. 1, S. 129-151.

Klein, Ulrike/Kugler-Euerle, Gabriele: Gran Torino. Unterrichtsmodell. Braunschweig 2018.

Kolecáni Lencová, Ivica/Kovácová, Michaela/Tomásková, Simona: Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst - Spielfilm - digitale Medien. Nümbrecht 2018, S. 72-124.

Koster, Dietha: NT2-Cahier. Films in de les. Twaalf motiverende werkvormen. Amsterdam 2018.

Kuzminykh, Ksenia: "Jugendliterarische Werke im interkulturellen, medienintegrativen Literaturunterricht", in: Glottodidactica 45 (2018), H. 1, S. 85-104.

Lay, Tristan: "Filmästhetik als Potential medienkultureller Bildung. Cate Shortlands Spielfilm 'Lore' im fremdsprachlichen Deutschunterricht", in: Info DaF - Informationen Deutsch als Fremdsprache 45 (2018), S. 80-96.

Lee, Andrea Rakushin: "Exploring Intercultural Communication Themes in English Classes Through the Movie 'Outsourced'", in: STEM Journal 19 (2018), H. 4, S. 45-70.

Lee, Jin Hyung: "The Effect of Inferencing Tasks on Low-Proficiency Korean EFL Learners' Learning Vocabulary From Movies", in: STEM Journal 19 (2018), H. 4, S. 71-90.

Leroux, Todd: "Movies in the EFL Classroom. To Watch or Not to Watch", in: Hakuoh Journal of the Faculty of Education 12 (2018), H. 1, S. 51-65.

Lidawan, Marvin Wacnag/Gabayno Jr., Joaquin Gaciles: "Underpinning Film Elements' Pedagogical Feasibilities for Creative Writing", in: European Journal of Education Studies 4 (2018), Nr. 2, S. 221-246.

Lim, Juyoung: "Utilizing Flipped Learning in the English Language Classroom. A Study on a Movie, 'Love Actually'-Based Curriculum", in: STEM Journal 19 (2018), H. 4, S. 91-108.

Lohe, Viviane/Viebrock, Britta: "Deconstructing Gender Stereotypes in EFL Classrooms Through Contemporary Movies", in: Eisenmann, Maria/Ludwig, Christian (Hrsg.): Queer Beats - Gender and Literature in the EFL Classroom. Berlin 2018, S. 413-437.

Luo, Ling: "Applying Film in Teaching Chinese to Enhance Culture and Language Learning", in: Journal of Chinese Teaching and Research in the U.S. 2018, S. 124-132.

McKenzie, Rory: "Subtitling in the classroom. 'Il secondo tragico Fantozzi' (1976)", in: Neke - The New Zealand Journal of Translation Studies 1 (2018), Nr. 1.

Moeller, Martina: "'Exit Marrakech' - eine Rückkehr zum Orientalismus?", in: German as a Foreign Language 2018, Nr. 3, S. 113-131.

Mu, Huaiyu: "A Study on English Acquisition from the Perspective of the Multimodal Theory", in: Theory and Practice in Language Studies 8 (2018), S. 618-622.

Nötzel, Jannike: "Tentation Djihad? Der Film 'Le ciel attendra' zum Mitfühlen und Distanzieren", in: französisch heute 49 (2018), H. 3, S. 12-17.

Ospina García, Santiago: "Cine, derechos humanos y pedagogía crítica en clase de español como lengua extranjera", in: MarcoELE 2018, Nr. 27.

Pereira dos Santos, Nyeberth Emanuel/Pinheiro Mariz, Josilene: "L'adaptation filmique comme levier pour la compréhension de la lecture littéraire en situation de Français Langue Étrangère", in: Synergies Brésil 13 (2018), S. 81-91.

Pratama, Zezens: Improving Students' Listening Skill through Watching English Movies. (A Classroom Action Research at the Eleventh Grade of SMA Negeri 1 Manggar, Bangka Belitung Province). Sarjana Pendidikan Thesis, Syarif Hidayatullah State Islamic University, Jakarta 2018.

Ringel-Eichinger, Angela: To Kill a Mockingbird. Teacher's Manual for the Film. Berlin 2018.

Ritt, Teresa: Der Einbezug authentischer Materialien in den DaF/Z Anfängerunterricht (A1). Masterarbeit, Universität Wien 2018.

Ritzenhofen, Ute: "From Eisenhower to Obama. Amerikanische Geschichte im Spielfilm 'The Butler'", in: Englisch betrifft uns 2018, H. 1, S. 21-26.

Ritzenhofen, Ute: "The Western and the Myth of the Frontier. Der Spielfilm 'High Noon' im Unterricht der Sekundarstufe II", in: Englisch betrifft uns 2018, H. 6, S. 20-25.

Roselló Verdeguer, Jorge: "La variedad lingüística y el cine. Un recurso didáctico para la clase de E/LE", in: Revista Foro de Profesores de E/LE 14 (2018), S. 291-301.

Rousse-Malpat, Audrey/Verspoor, Marjolijn: "Foreign language instruction from a dynamic usage-based (DUB) perspective", in: Tyler, Andrea E. u.a. (Hrsg.): Usage-inspired L2 Instruction. Researched pedagogy. Amsterdam 2018, S. 55-73.

Ryu, Do Hyung: "Suggestion for an Innovative Way of Attracting EFL College-Level Students in Korea Using Transmedia Storytelling", in: STEM Journal 19 (2018), H. 2, S. 47-64.

Schaar, Torsten/Chang, Shi Wen/Gilgen, Annika: "Magische Momente im Klassenraum? Die Perspektive von Lehrkräften und Lernenden zum Einsatz von Spielfilmen in universitären und außeruniversitären Deutschprogrammen in Malaysia", in: Pandaemonium Germanicum 21 (2018), Nr. 35, S. 87-120.

Scherpinski, Anja: "Kompetenz- und aufgabenorientiertes Lernen mit Film am Beispiel von 'Good Bye Lenin!'", in: DaF-Szene Korea 2018, H. 47, S. 71-97.

Seeger, Isabella: "Enhancing Classroom Authenticity, Motivation, and Learner Autonomy Through Multimodal EFL Projects", in: Domínguez Romero, Elena/Bobkina, Jelena/Stefanova, Svetlana (Hrsg.): Teaching Literature and Language Through Multimodal Texts. Hershey 2019 (tatsächlich: 2018), S. 215-236.

Shevchenko, M.: "Analysis of the Influence of Authentic English Videos on Technical Students' Memorization and Subsequent Recall of the English Lexis", in: Science and Education a New Dimension 2018, H. 155, S. 49-53.

Society for Teaching English through Media (Hrsg.): TEEM 2018. STEM-KASEE-Seoul SETA 2018 Joint International Conference. Proceedings. Seoul 2018. U.a. sind folgende Artikel enthalten: "Using Movies as Discussion Prompts" (Aiko Sano); "The Effect of the Movies on Memorizing English Phrases. Comparing the Results of Two Learning Methods" (Yuta Okajima); "Suggestions for Effective and Enjoyable English Classroom Activities Using Animated Movies" (Yoon-Ah Rho); "Why Movies? With Reference to the Animation 'Big Hero 6'" (Mijin Im); "Active Engagement Strategy in Using Movie Materials. Based on the Character, Superman" (Yun Joon 'Jason' Lee); "Student Perceptions of the Film 'The Matrix' in an Undergraduate Advanced English Reading Course" (Joseph Vincent).

Sousa, Bill Bob Adonis Arinos Lima e: "O uso de filmes legendados no ensino e aprendizagem de língua estrangeira. Aquisição vocabular em língua inglesa", in: Revista Brasileira de Linguística Aplicada 18 (2018), S. 79-107.

Thévenon, Marie: "Using Science Fiction as a Teaching Tool in ESP Classes for Science Students", in: ILCEA 2018, H. 31.

Ulmer, Friderike: Film im Englischunterricht: Gran Torino. Stuttgart 2018.

Vienscoski, Silvana Silvia Druciak: "O filme como prática motivadora para o ensino de língua inglesa", in: Paraná - Secretaria de Estado da Educação: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, 2016. Volume1. Curitiba 2018.

Vincent, Joseph R.: "Student Perceptions of Film in an Undergraduate Advanced English Reading Course. A Case Study of the Movie 'The Matrix'", in: STEM Journal 19 (2018), H. 3, S. 23-44.

von der Lühe, Barbara: "Film als kulturelles Medium", in: Roche, Jörg/Venohr, Elisabeth (Hrsg.): Kultur- und Literaturwissenschaften. Tübingen 2018, S. 245-259.

Wang, Tianyu/Yu, Gaofeng: "English Film Appreciation from the Perspective of Cross Cultural Communication", in: Theory and Practice in Language Studies 8 (2018), S. 681-685.

Witzenberger, Juliane: "Do the Stars Gaze Back? Die Suche einer fiktiven Figur nach Sinn und Identität begleiten", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2018, H. 151, S. 20-25.

Xavier, Larissa Pinheiro: "Recursos audiovisuais nas aulas de espanhol como língua estrangeira. Uma experiência realizada com alunos do IFPB-Cajazeiras", in: Pesquisas em Discurso Pedagógico 2018, Nr. 1.

Yordchim, Suwaree: "Learning English through a Movie. Question Structures", in: Heuer, Kai u.a. (Hrsg.): International Academic Multidisciplinary Research Conference in Rome 2018. Proceedings. Chadds Ford 2018, S. 219-224.

Zerrougui, Habiba: The Effect of Movies on Foreign Language Learners' Assimilation of Connected Speech Aspects. The Case of Third Year Students of English at Larbi Ben M'hidi University, Oum El Bouaghi. Master's Thesis, Larbi Ben M'hidi University, Oum El Bouaghi 2018.

Zhou, Wen-hua: "The Implication of Visual Media in Foreign Language Teaching and Learning. Take Chinese as an Example", in: US-China Foreign Language 16 (2018), S. 212-217.

2019

Abrams, Zsuzsanna I.: "The effects of integrated writing on linguistic complexity in L2 writing and task complexity", in: System 81 (2019), S. 110-121.

Akter, Raihana: "Alternative Pedagogy. Deploying Short Feature Films to Enhance Teaching Effectiveness in the ESL Classroom", in: Journal of ELT and Education 2 (2019), Nr. 1, S. 62-66.

Appetito, Paola: "Le cinéma comme média culturel et éducatif dans l'enseignement-apprentissage des langues étrangères", in: Studia Universitatis Babes-Bolyai Philologia 64 (2019), H. 3, S. 239-251.

Arendt, Christine: "Geschichte diversifizieren und lebendig werden lassen - letzte Kriegsjahre, Ende des Zweiten Weltkriegs und Nachkriegszeit im DaF-Unterricht", in: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 24 (2019), Nr. 2, S. 339-376.

Arendt, Christine: "Interkulturelles Lernen mit fiktionalen Filmen", in: Roche, Jörg (Hrsg.): Medienwissenschaft und Mediendidaktik. Tübingen 2019, S. 147-162.

Arendt, Christine: "Kulturelle Identität und Filmnarratologie in 'Almanya. Willkommen in Deutschland' und didaktische Implikationen für den DaF-Unterricht", in: Welke, Tina/Faistauer, Renate (Hrsg.): Eintauchen in andere Welten. Vielfalt ästhetischer Texte im Kontext Deutsch als Fremdsprache und Deutsch als Zweitsprache. Wien 2019, S. 61-86.

Arendt, Christine: "Nachdenken über kulturelle Identitäten: der Film 'Almanya. Willkommen in Deutschland' - Filmanalyse, Didaktik und Rezeption", in: Barras, Malgorzata u.a. (Hrsg.): IDT 2017. Band 2: Sektionen. Berlin 2019, S. 358-362.

Arendt, Christine: Zur Analyse kulturreflexiver Filme und ihrer Rezeption im DaF-Unterricht. 'Das Leben der Anderen' und 'Nirgendwo in Afrika'. Interpretation, Narratologie, Erinnerungsrhetorik und Rezeption durch italienische Studierende. Würzburg 2019.

Baek, Jiyeon: "EFL College Students' Learning Experiences during Film-based Reading Class. Focused on the Analysis of Students' Reflective Journals", in: International Journal of Advanced Culture Technology 7 (2019), Nr. 4, S. 49-55.

Bartoli Kucher, Simona: Scritture in viaggio nel mediterraneo. Proposte di didattica integrativa tra lingua, letteratura e film. Ospedaletto-Pisa 2019.

Basol, Hasan Çaglar/Kartal, Galip: "The use of micro-level discourse markers in British and American feature-length films. Implications for teaching in EFL contexts", in: Journal of Language and Linguistic Studies 15 (2019), H. 1, S. 276-290.

Beltramello, Anastasia: Making the most of multimedia learning. Evaluating the impact of combined audiovisual translation tasks on the acquisition of L2 multiword expressions. PhD Thesis, National University of Ireland, Galway 2019.

Binder, Eva: "'(M)uchenik'. Vom Schüler zum Märtyrer", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Russisch 2019, H. 3, S. 8-10.

Blázquez, Bettiana Andrea: "Video segments. A valuable tool for teaching English phonological processes", in: Argentinian Journal of Applied Linguistics 7 (2019), Nr. 1, S. 144-163.

Blell, Gabriele/Woltin, Alexander: "Musik im Film. Erleben, Nutzen und Verstehen", in: Falkenhagen, Charlott/Volkmann, Laurenz (Hrsg.): Musik im Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2019, S. 143-157.

Bobkina, Jelena/Domínguez, Elena: "Towards an Inclusive Model for Teaching Literature in Multimodal Frameworks. The Case of a Film-Based Workshop in the Complutense EFL/ESL Teacher Training Programme", in: Herrero, Carmen/Vanderschelden, Isabelle (Hrsg.): Using Film and Media in the Language Classroom. Reflections on Research-led Teaching. Bristol 2019, S. 141-156.

Brandstetter, Sandra/Hütten, Madeleine/Kaupper, Tina: Prise1! Bienvenue à Marly-Gomont. Filme im Französischunterricht der Sekundarstufe II. Berlin 2019.

Bray, Eric: "Using Movies in the Foreign Language Classroom. The Movie Journal Approach", in: The Language Teacher 43 (2019), H. 4, S. 9-12.

Burger, Günter: "Was bewirkt der Einsatz von Spielfilmen im Fremdsprachenunterricht? Die empirische Forschung im Überblick", in: Info Daf - Informationen Deutsch als Fremdsprache 46 (2019), S. 687-713. (Der Aufsatz kann hier als pdf-Datei heruntergeladen werden!)

Cho, Myounghee: "Film-Incorporated Curriculum. Adding Authenticity and Versatility to Foreign Language Classrooms", in: The Korean Language in America 23 (2019), H. 1, S. 99-112.

Chung, Yunjeong: "A Study on the Effectiveness of the Interaction Between Implicit Knowledge and Explicit Knowledge Through Movies", in: STEM Journal 20 (2019), H. 4, S. 1-21.

Cicala, Domenica Elisa: "Didáctica y cine", in: Zeitschrift für Romanische Sprachen und ihre Didaktik 13 (2019), H. 1, S. 27-43.

Dobstadt, Michael: "Deutschland im Krieg: Der Einsatz der Bundeswehr in Afghanistan. Ein Diskurs und seine Medien aus der Perspektive des Faches Deutsch als Fremd- und Zweitsprache", in: Welke, Tina/Faistauer, Renate (Hrsg.): Eintauchen in andere Welten. Vielfalt ästhetischer Texte im Kontext Deutsch als Fremdsprache und Deutsch als Zweitsprache. Wien 2019, S. 37-59.

Dubrac, Anne-Laure: "Playing the Part. Media Re-Enactments as Tools for Learning Second Languages", in: Herrero, Carmen/Vanderschelden, Isabelle (Hrsg.): Using Film and Media in the Language Classroom. Reflections on Research-led Teaching. Bristol 2019, S. 48-58.

Dzulfahmi, Nadhifan/Nikmah, Alfu: "The Effects of Using Movies in Improving Vocabulary and Motivation to Learn among Students across Different Age Groups", in: Britania Journal of English Teaching 3 (2019), Nr. 1.

Falkenhagen, Charlott/Lehmann, Fanny: "A Modern Cyrano de Bergerac Story. Discussing catfishing in the American teen-dramedy 'Sierra Burgess Is a Loser'", in: Englisch betrifft uns 2019, H. 2, S. 21-26.

Fichtner, Friederike/Barcroft, Joe: "The Input-Based Incremental Approach to German Vocabulary. A Sample Lesson Based on the Film 'Barbara'", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 52 (2019), S. 82-102.

Giampieri, Patrizia: "The Small Words of Film Spoken Language for Second Language Learning", in: International Journal of Language, Translation and Intercultural Communication 8 (2019), S. 110-127.

Gondecki, Carina: "Growing up Digital. Breaking taboos - an analysis of the film 'Men, Women & Children", in: Englisch betrifft uns 2019, H. 6, S. 21-25.

Goodwin, Mark: "An Analysis of the Success of the 'Cultural Topic' at A Level through the Study of Spanish Film Directors", in: Herrero, Carmen/Vanderschelden, Isabelle (Hrsg.): Using Film and Media in the Language Classroom. Reflections on Research-led Teaching. Bristol 2019, S. 157-169.

Henseler, Roswitha/Meinecke, Birgit: "Welcome to my nightmare. Mit Horrorfilmen Hörsehverstehen schulen und Filmanalysetechniken erwerben", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2019, H. 162, S. 2-8.

Herring, Todd A.: "Using 'Habits of Mind' and Foreign Language Film in the ESL Classroom As Effective Teaching Approaches", in: Romanyshyn, Ihor u.a. (Hrsg.): Teaching Foreign Languages in Ukraine and Beyond. Best Practices and Challenges. Conference Proceedings. Ivano-Frankivsk 2019, S. 74-78.

Hughes, Haning Z.: "China Through the Lens. Teaching Chinese Language and Culture Through Film", in: Garrett-Rucks, Paula (Hrsg.): Dimension 2019. Decatur 2019, S. 42-56.

Iida, Yasuhiro: "Learning English via Cross-Cutting Observations. With Tag Questions and Movies", in: STEM Journal 20 (2019), H. 4, S. 45-64.

Irshad, Mufeeda/Keijzer, Merel/Wieling, Martijn/Verspoor, Marjolijn: "Effectiveness of a dynamic usage based computer assisted language program", in: Dutch Journal of Applied Linguistics 8 (2019), S. 137-162.

Jiang, Xinzhuo/Liu, Jiang: "English Teaching in Film Art under the Context of New Media", in: Argos 36 (2019), Nr. 75, S. 340-348.

Kappl, Nicole: "A Christmas Carol. Einen Literatur-Klassiker und seine Verfilmung kennenlernen und interpretieren", in: Englisch 5-10 2019, H. 48, S. 24-27..

Kartikasari, Yeni Dyah Nur/Retnaningdyah, Pratiwi/Mustofa, Ali: "Increasing Students' Intercultural Awareness Using Film as the Media in the EFL Classroom"; in: International Journal for Educational and Vocational Studies 1 (2019), S. 681-690.

Kim, Haeyoung: "Literature on the Silver Screen. Towards a Collaborative Success", in: STEM Journal 20 (2019), H. 4, S. 65-82.

Kitaoka, Kazuhiro: "A Qualitative Analysis of Films Focusing on Students' L2 WTC, Language Anxiety, and Learner Autonomy", in: Teaching English through Multimedia - ATEM Journal 24 (2019), S. 31-44.

Kitaoka, Kazuhiro: "Quantitative Research on the Use of Authentic Materials in the Classroom", in: Kindai University Center for Liberal Arts and Foreign Language Education Journal - Foreign Language Education 10 (2019), H. 1, S. 45-64..

Kopitar, Ines: "Intermedialität im Unterricht am Beispiel der Trias literarischer Text, Drehbuch und Literaturverfilmung", in: Welke, Tina/Faistauer, Renate (Hrsg.): Eintauchen in andere Welten. Vielfalt ästhetischer Texte im Kontext Deutsch als Fremdsprache und Deutsch als Zweitsprache. Wien 2019, S. 37-59.

Kovácová, Michaela/Jurková, Veronika: "Freundschaft von Groß und Klein. Der Film 'Das fliegende Klassenzimmer' als Lernmittel im DaF-Unterricht", in: Slowakische Zeitschrift für Germanistik 11 (2019), H. 1, S. 69-80..

Kovácová, Michaela/Jurková, Veronika: "Spielfilm als Lernmittel im DaF-Unterricht?", in: Aussiger Beiträge 13 (2019), S. 157-177.

Krengel, Fabian: "Identifying with zombies. Mit Filmprotokollen die Sympathielenkung in 'The Girl With All the Gifts' untersuchen", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2019, H. 162, S. 35-40.

Kusumawardhani, Paramita/Nurhayati, Nurhayati: "The Analysis of Teaching Writing to English Young Learners (EYL) through a Movie. An ICT Perspective", in: Jurnal Wanastra 11 (2019), Nr, 1, S. 25-36.

Lange, Ulrike C.: "Le monde revisité par Toto, Dorothy, Justin et Ea. Belgische Filme im Französischunterricht", in: Französisch heute 50 (2019), H. 2, S. 33-37.

Lertola, Jennifer: Audiovisual translation in the foreign language classroom. Applications in the teaching of English and other foreign languages. Voillans 2019.

Lertola, Jennifer: "Second language vocabulary learning through subtitling", in: Revista Española de Lingüística Aplicada - Spanish Journal of Applied Linguistics 32 (2019), S. 486-514.

Lidawan, Marvin Wacnag: "Skills Integration in Film & Technology-Based Inputs. Teachers' General Perspectives", in: European Journal of English Language Teaching 4 (2019), H. 4, S. 1-48.

López Rodríguez, Francisco Javier: "Usos del cine en manuales de español como lengua extranjera", in: Cuadernos CANELA 30 (2019), S. 65-84.

Luque, Rocío: "La adquisición del español a través de la elaboración de subtítulos", in: Les Cahiers du GÉRES 11 (2019), S. 210-225.

Muna, Atiqotul: The Use of 'Inside Out' Film to Improve Students' Listening Comprehension. A Quasi Experimental Study on the Tenth Grade Students of MA N 2 Semarang. Sarjana Pendidikan Thesis, Universitas Negeri Semarang 2019.

Ocando Finol, María Virginia: Film Annotation for the L2 Classroom. A Tech-Mediated Model for Intercultural Learning. PhD Thesis, Arizona State University, Tempe 2019.

Okajima, Yuta: "An Exercise for Making English Phrases with the Aid of Movies", in: 2019 ET2. ETAK & STEM Joint International Conference. Kongju National University 2019, S. 35-38.

Ortí, Roberto/García, María Ángeles: "Miradas cruzadas sobre América. La cultura comunicativa a través de tres escenas del largometraje 'También la lluvia' (Icíar Bollaín, 2010)", in: Boletín de ASELE 2019, H. 60, S 81-92.

Orts Cayuela, Laura: "El cine como recurso de género en ELE", in: Revista Electrónica del Lenguaje 2019, Nr. 6.

Paran, Amos/Duncan, Sam: "Snapshots of Reality. How Teachers Use Film in the Language and Literature Classroom", in: Domínguez Romero, Elena/Bobkina, Jelena/Stefanova, Svetlana (Hrsg.): Teaching Literature and Language Through Multimodal Texts. Hershey 2019, S. 1-21.

Park, Young: "A Study on the Status of Movie English in the EFL Classroom", in: STEM Journal 20 (2019), H. 4, S. 83-101.

Pool, Justin: "Menus, Movie Clips, and Online Restaurant Review Websites. Exploring Authentic Materials via a Restaurant Unit", in: Roy, Debopriyo/Blake, John (Hrsg.): PanSIG Journal 2018. Selected articles from the 2018 PanSIG Conference Tokyo, Japan. Tokyo 2019, S. 196-202.

Raha, Debopam: "Feature Films for English Language Teaching. A Proposal for Rural India", in: International Journal of Novel Research in Education and Learning 6 (2019), Nr. 6, S. 1-4.

Ramírez Almansa, Isidoro: "Cine, cultura y traducción. Los referentes culturales del español en lengua alemana desde los ojos del inmigrante del régimen franquista", in: Magnacco, Lionel/Schnitzer, Johannes/Veiga Gómez, Remedios (Hrsg.): JEFE-Vi II. Contribuciones a las Segundas Jornadas de Español para Fines Específicos de Viena. Madrid 2019, S. 141-157.

Rao, Parupalli Srinivas: "The Impact of English Movies on Learning English in ESL/EFL Classrooms", in: Research Journal of English Language and Literature 7 (2019), S. 430-438.

Rogge, Michael: "The haunting continues... Eine story bible für eine Fortsetzung der TV-Serie 'The Haunting of Hill House' konzipieren", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2019, H. 162, S. 41-48.

Rosca, Andreea/Oria Gómez, Beatriz: "El uso combinado de tareas colaborativas y cine bélico en la enseñanza del Inglés Militar", in: Didáctica - Lengua y literatura 31 (2019), S. 117-133.

Sander, Bettina: CINELE: El olivo. Eine Handreichung. Stuttgart 2019.

Sanne, Yelitze: Teachers' Viewpoints on the Use of Film in the English as a Second Language (ESL) Classroom, Master's Thesis, Høgskolen i Østfold, Halden 2019. 

Sato, Yoichi: "Exploring the Possibility of Using Authentic English Materials in Requisite English Classes in the Faculty of Business Administration", in: Keiei Ronshu - Journal of Business Administration (Toyo University) 93 (2019), S. 139-150.

Schäfer, Jan Simon: "Filme lesen lernen. Die Förderung literaturbezogener Kompetenzen im Englischunterricht mit David Finchers 'The Social Network'", in: Basseler, Michael/Nünning, Ansgar (Hrsg.): Fachdidaktik als Kulturwissenschaft. Konzepte, Perspektiven, Projekte. Trier 2019, S. 65-83.

Scharr, Alexandra: Das Rezeptionsverhalten von Fremdsprachenlernenden beim Einsatz von Hör-Seh-Verstehen. Masterarbeit, Universität Wien 2019.

Scherpinski, Anja: "Geschichte veranschaulichen durch die Arbeit mit Film", in: DaF-Szene Korea 2019, H. 49, S. 13-30.

Schmitz, Dieter Hermann: "Vom Buch zum Film und zurück. Anmerkungen zur 'medialen Translation' und ihrer Nutzbarkeit im Fremdsprachen- und Literaturunterricht", in: Welke, Tina/Faistauer, Renate (Hrsg.): Eintauchen in andere Welten. Vielfalt ästhetischer Texte im Kontext Deutsch als Fremdsprache und Deutsch als Zweitsprache. Wien 2019, S. 137-155.

Seeger, Isabella: "Adressing 'Super-Diversity' in the Language Classroom through Multilingual Films and Peer-Generated YouTube Content", in: Herrero, Carmen/Vanderschelden, Isabelle (Hrsg.): Using Film and Media in the Language Classroom. Reflections on Research-led Teaching. Bristol 2019, S. 30-47.

Skiba, Joanna: "Ixcanul. (Alb-)Träume am Fuß des Vulkans?", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Spanisch 2019, H. 64, S. 22-29.

Sommerfeldt, Kathrin: CINELE: Coco. Eine Handreichung. Stuttgart 2019.

Talaván, Noa: "Using subtitles for the deaf and hard of hearing as an innovative pedagogical tool in the language class", in: International Journal of English Studies 19 (2019), H. 1, S. 21-40.

Tolqinova, Nafisa: Einsatz der Filme und Sequenzen im DaF. Bachelorarbeit, Staatliche Universität Fergana 2019.

Uhl, Patricia/Gutiérrez Maté, Miguel/Schwanke, Katrin: "Multiculturalidad y multilingüismo en 'Diarios de Motocicleta', según el nuevo modelo Kombiseminar para estudiantes de Lehramt", in: Hispanorama 2019, H. 165, S. 94-101.

Vadivel, Balachandran/Porkodi, V./Balaji, Saravana: "Developing Listening and Vocabulary Skills of Undergraduate Students through English Movies with the Standard Subtitles - A Study", in: 2019 International Conference on Computational Intelligence and Knowledge Economy (ICCIKE). Proceedings. New York 2019, S. 593-596.

Valera Jiménez, José María: The possibilities of audio description in foreign language acquisition: using YouDescribe in the Spanish secondary education. Tesis de Máster, Universidad de Alicante 2019.

van der Knaap, Ewout: "Literaire vorming en film", in: van der Knaap, Ewout: Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs. Bussum 2019, S. 173-196.

Weiland, Linda: "The perfect horror movie or way too scary? Den Horrorfilm 'Coraline' sehen und seine Wirkung auf Kinder beurteilen", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2019, H. 162, S. 16-23.

Welp, Anamaria Kurtz de Souza/Didio, Álvaro Rutkoski/Finkler, Bibiana: "Questões contemporâneas no cinema e na literatura: o desenho de uma sequência didática para o ensino de inglês como língua adicional", in: Brazilian English Language Teaching Journal 10 (2019), Nr. 2, e335861.

Wender, Christine: "Un paradis amer? Die unterschiedlichen Facetten der Insel Mayotte durch einen Film kennenlernen", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 2019, H. 161, S. 25-30.

Yordchim, Suwaree: "Question Structures from a Movie in L2 English Learners' Writing Based on Government & Binding Theory. A Case Study of Business English Student, Suan Sunandha Rajabhat University", in: Journal of MCU Peace Studies 7 (2019), S. 1214-1232.

Yue, Jianying: "Use of Foreign Films in Cultivating Intercultural Communicative Competence in ELT. A Case Study", in: Theory and Practice in Language Studies 9 (2019), H. 2, S. 198-203.

Zhang, Shenglan: "Learning Chinese Culture through Multimedia Authentic Materials and Ethnographic Interview in a Blended Learning Environment. A New Approach", in: Journal of Technology and Chinese Language Teaching 10 (2019), Nr 2, S. 125-149.

 

                                                   

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 2: 1992 bis 1999

Teil 3: 2000 bis 2003

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 9: 2016 bis 2017

Teil 11: 2020 bis 2021

Teil 12: 2022 bis 2023